September 18, 2008

Dah Tua Dah Layak Mati Pun

Semua mesti pelik dgn tajuk ni...apa yang aku nak kaitkan ialah kisah Universiti Sains Malaysia (USM) dapat taraf APEX. As u all know, aku study kat Universiti malaya (UM). Yeah...TRADITION OF EXCELLENT....

Tapi kegagalan UM m'dapat taraf Uni Apex memang patot di ragui. Kat kelas, lecture aku mempesoalkan kenapa Um x dapat taraf tu. Um dah ader 100 tahun dan sekiranya UM tidak dapat Apex kenapa tidak sahaja di berikan kepada UKM sebaliknya kepada USM..

Sedangkan pemilihan USM juga menimbulkan tanda tanya bagi diri penulis sendiri. UM dan UKM nye research much more better. Dan syarat kemasukan ke UM mahpun UKM lebih sukar jika di bandingkan dgn USM. Nak masuk Fak Law Um, mesti dapat sekurang-kurang band 4 dan pointer yang jauh lebih baik tapi USM??? band 3 pun dah boleh masuk.

Bertambah celaru, kenyataan menteri berkenaan. Alasan beliau, USM ada insentif untuk berubah??? UM student xde ke insentif tu...atau pihak atasan???

tapi padan muka juga kepada student UM...
KENAPA LAK???
Sebab setiap kali aku cakap betapa bangganya aku belajar kat UM, dorg akan ckp, ala semua tempat pun sama je.UM ke...UKM ke...USM ke...LIMKOKWENG ke...sama je...so korg yg ckp mcm tu xyah sedih ah UM xdpt APEX ok...korg yang nak mcm tu...

Itulah kaitan dengan tajuk, UM dah tua...dah layak mati pon...bermakna, kaitan umur UM dan juga kedudukannya yang semakin terhakis...

P/S : Bangkit UM student...Cari balik semangat inkuiri dalam diri kita... "UM is ONE" "Ilmu Puncha Kemajuan" "Varsiti kesayanganku sungguh banyak jasamu" "Producing Leaders"

1 comment:

mint heartnet said...

gejala poyo semakin menjadi jadi d kalangan siswa siswi usm semenjak menjadi student apex U ni. ini dpt dilihat pada kwn baik aku sendiri yg sejak akhir2 ni mcm dah jadi apek tua (seiring dengan pengintirafan apex) yg ske cite psl U nya yg hebat walhal dia x contribute pape pun lagi..

walaubagaimana pun, saya sebagai seorang siswa sebuah IPTA di malaysia ini, berharap USM (ditujukan kepada siswa siswi, staff dan alumni) dapat menjadi TOP100 university in the next 5 years...

hihihi...